Opgave voor Xavier Moerman na mooie remonte.

De vierde en voorlaatste wedstrijd van de Belcar Historic Sprint werd er eentje om vlug te vergeten voor Xavier Moerman. De Gentenaar moest in Klasse 3 of de Young Timer Cup zijn voorlopige tweede plaats verdedigen. Voor de eerste maal dit seizoen had Moerman zijn BMW 2002 turbo voorzien van Good Year-rubbers. Een bewuste keuze omdat de concurrentie afgelopen seizoen reeds bewees sneller te zijn op dergelijk schoeisel.

Tijdens de trainingen moest Xavier lijdzaam toezien dat zijn BMW-krachtbron haperde op 5000 toeren en moest zich tevreden stellen met een 10de trainingstijd in een veld van 35 wagens. Normaliter is de BMW in staat om zich te kwalificeren binnen de top 5. Het probleem situeerde zich in de ontluchting van de benzinetank waardoor de motor te weinig consumptie kreeg.

Na de start bleek alles vrij vlot te verlopen. De BMW-rijder kon reeds tijdens de eerste ronde een tweetal plaatsen goedmaken door de Schnitzer-BMW van Heinrich en de Porsche van Pauwels achter zich te laten. Even later werd flink slag geleverd voor de zesde plaats. Maar daarvoor moest Moerman de pk-sterkere Porsche van Cor Van Ham inpakken. Dat lukte, maar niet vrij van risico's. In zijn gekende spectaculaire rijstijl pikte Xavier enkele kerbstones mee waardoor hij de stuurinrichting beschadigde. Resultaat van deze schade was dat de BMW in de Jacky Ickx-bocht in de kattenbak belandde en een kruis mocht maken na een mooie inhaalrace. Ook verhuist Xavier Moerman hierdoor naar de derde plaat in de tussenstand.

"Ondanks de tegenslag heb ik toch een goede wedstrijd gereden. Zonder de opgelopen schade was een plaats binnen de top 5 mogelijk geweest. We hebben zware maar sportieve duels uitgevochten. De wedstrijd was te kort, maar ik heb me reuze geamuseerd", aldus de BMW-rijder.

Op 11 november wordt de slotwedstrijd verreden van de Belcar Historic Sprint. Moerman hoopt het seizoen in schoonheid af te sluiten. Hij is tevens één van de snelste regenrijders van het lot. Hij hoopt dan ook op een natte piste om zodoende het pk-verschil met de concurrentie weg te gommen en daarbij een podiumplaats te ambiëren.

terug naar verslagen

 

RRT wordt gesponsord door: